۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

بخش دوم

اکتشافات جدید بهترین دلیل بر وجود خدا است

انما یخشی الله من عباده العلماء – سوره فاطر آیه 28
ترس از خداوند مخصوص بندگان دانشمند است .

بعضی از مردم کوتاه فکر ، مخصوصاً اگر کمی تحصیل کرده باشد ، وقتی با آنها راجع به خدا و امور مذهبی صحبت شود ، فوراً تمام مقدسات را بباد مسخره و بد گوئی می گیرند ، و گاهی در ضمن سخنان اظهارمینمایند : آقا این خرافات را کنار بگذارید ! جهان جهان تمدن و صنعت است ، عقیدۀ به خدا و مقدسات مذهبی برای هزارسال پیش خوب بود ، و دورانش تمام شد ، دست علم بشر هسته اتم را شکافت و خدا را نیافت ! ...
جواب این سخن

بسیار روشن است ، زیرا اولاً پیدایش صنعت هیچ ربطی با نبودن خدا ندارد ، و این سخن منکرین خدا مانند این است که از جوانی سئوال شود امسال چرا مردود شدی ؟ او بگوید چون آمریکا آپلو ساخته !.
چه مانعی دارد صنعت باشد : و علم هم پیشرفت کند ، و خدا هم موجود باشد ؟
و ثانیاً ، صنعتی شدن جهان دلیل بر وجود خداست زیرا صنایع فعلی و اکتشافات جدید حاکی از نظم شگفت انگیزی است که در تمام ذرات جهان برقرار است ، و اگر این نظم نبود صنعتی وجود نداشت : و بگفته انشتین « اگر بنظام درونی ، که عالم ما را اداره میکند اعتقاد قطعی نبود برای علم پایه و اساسی نبود ، این اعتقاد است که ما را به کشفیات علمی نائل می کند ، و همواره چنین خواهد بود » .
و بدیهی است که نظم احتیاج به ناظم دارد . مثلاً اگر شما وارد اطاقی بشوید و ببینید که سفره ای در وسط آن پهن شده ، نانها مرتب در اطراف آن چیده گردیده است ، ظرف های برنج به ترتیب در میان آن گذارده شده ، بشقاب های خورش در اطراف قرار گرفته و ...
هیچ وقت باور نمیکنید که ترتیب چیده شدن سفره خود به خود و بدون هیچکس بوجود آمده باشد ، و هر کس به شما بگوید که این غذاها خودش در سفره ، چیده شده ، به او میگوئید حواست پرت است و عقلت درست کار نمی کند . بنابر این اگر نظم و ترتیب غذاهای یک سفرۀ نا چیز بدون ناظم ممکن نیست، چگونه میشود از کوچکترین ذرات جهان تا بزرگترین کرات آسمان ، بر طبق نظم و ترتیب بسیار دقیق و شگفت انگیز مشغول فعالیت باشند ، و نظم دهنده و خدا نداشته باشند ؟!
نتیجه : اکتشافات جدید معلول نظم است و نظم احتیاج به ناظم دارد پس اکتشافات جدید دلیل بر وجود نظم دهنده و خدای متعال است . برای توضیح مطالبی که بیان کردم به گفته چند نفر از دانشمندان بزرگ جهان توجه کنید :
1- « دکتر وان ویور » ریاضی دان ممتاز آمریکایی می گوید : « هر کشف علمی ما را به نظمی که خدای تعالی در جهان آورده بیشتر ملهم میسازد ، و دیدگان باطن را روشنتر میکند ، و حکمت او ، و عظمت و قدرت او را ، در نظر ما بیش از نشان دادن بوالهوسانۀ قدرتهای سحر آسا بالا میبرد ... »
2- « آلبرت » دکتر در فلسفه و رئیس زیست شناسی دانشگاه « استسون » میگوید : « هر کشف
تازه ایکه در دنیای علم به وقوع می پیوندد صدها درجه بر استواری ایمانم می افزاید ، ایمان و اعتراف بشر به خداوند ، با معرفت به این کشفیات و علوم نه تنها چنانکه بعضی از غافلان و یا کوته نظران
می پندارند کاسته نمی شود ، بلکه با شناختن این موجودات تازه و اسرار جدید ، و تماشای این خلقت منظم و قوانین شگفت آور در آن ، صدها هزار درجه افزونتر میشود !
3- «جان کلود » استاد شیمی و صاحب کرسی رشته فیزیک و ریاضی در شعبه دولوث از دانشگاه میسوتا ، میگوید: از « لورد کلوین » که بزرگترین علمای فیزیک جهان است این جمله به یادگار مانده که : « اگر نیکو بیندیشید علم شما را ناچار از آن خواهد کرد که به خدا ایمان داشته باشید » و من باید اظهار کنم که با این گفته کمال موافقت دارم . (( منبع کتاب اثبات وجود خدا ))
4- « ادوارد » استاد و رییس زیست شناسی در دانشگاه « سان فراسیسکو » می گوید : « اگر کسی با فکر روشن علوم را مطالعه و تحصیل کند به لزوم آفریدگار قائل خواهد شد » .
5- «داویس » متخصص در طیف شناسی ، تشعشع آفتاب و مسائل هندسی و فیزیکی نور ، می گوید :
«به هر اندازه که گیتی رو به توسعه و تکامل می رود به همان اندازه وجود یک حکمت عالیه
روشن تر و نمایان می شود، توسعه تکاملی جهان که علم ثابت نموده دلیل بزرگ ما به وجود صانع
است ».
6- « نبلوچ » استاد علوم طبیعی در دانشگاه دولتی میشکان میگوید : « هر قدر معلومات بشری زیادتر می شود شکاف بین علم و مذهب تنگ تر می گردد ، و فهم درست علوم ، امکان ایمان به خدا را بیشتر می کند ».
7- «لورنس » سرپرست آزمایشگاه فیزیولوژی جنگلی می گوید : خدا خود را از راه علم به بشر می نمایاند و بشر با علم و مطالعه کارهای عظیم خلقت به خدا مومن تر می شود.
8- پاستور می گوید : «بین علم و ایمان منافات نیست به هر اندازه علم ترقی کند ایمان انسان به خدا
زیاد تر خواهد شد » .
9- اینشتاین ، دانشمند معروف گوید : مرا به کفر و الحاد متهم می سازند در حالی که روزانه ایمان من به پروردگار زیاد تر می گردد. زیرا من هر اندازه در مطالب علمی دقیق تر می شوم وجود خدا برای من روشن تر می گردد .
مطالبی که بیان شد یک قسمت از سخنان دانشمندان روز در باره اینکه پیشرفت علوم نه تنها با اقرار نمودن به وجود خدا منافات ندارد ، بلکه بهترین دلیل بر وجود اوست.
آری علم ودانش موجب معرفت به خداست و همانطور که قرآن بیان کرده « فقط بندگان دانشمند از پروردگار می ترسند». ولی افسوس که در دنیای کنونی هوسرانی ها پرده تاریکی روی دلها کشیده ، وجهانیان را از درک حقیقت و استفاده های حقیقی از دانشها محروم ساخته است ....

اگر جوانی از جوانان شیعه را که در
راه تحصیل دانش نیست پیش من
آورند او را تادیب می کنم...
امام صادق (ع)

هیچ نظری موجود نیست: