۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

بخش هشتم

حساب احتمالات

یکی از دانشمندان طبیعی برای رد نظریه تصادف می گوید :
« اگر ما 10 قطعه معدنی شبیه به یکدیگر را از یک تا 10 به ترتیب ، که روی آنها نوشته شده است ، در کیسه ای بریزیم ، برای بیرون آوردن آنها ، احتمال آنکه قطعۀ شماره یک به دست ما آید یک احتمال از ده احتمال است ، و اگر بخواهیم شمارۀ یک و دو را به ترتیب بیرون آوریم ، احتمال بیرون آمدن آنها یک احتمال از صد احتمال است ( این حساب در صورتی درست است که قطعه ای را که اول بیرون آورده شده پس از بیرون آوردن دوباره در میان کیسه بریزیم و پس از آن قطعه ای که احتمال دارد قطعه دوم باشد از میان کیسه خارج نمائیم .) ، و اگر بخواهیم سه شماره ( 1- 2- 3 )را به ترتیب بیرون آوریم ، احتمال بیرون آمدن آنها یک از هزار است ، به همین ترتیب ، اگر خواسته باشیم از یک تا ده را پیا پی بیرون آوریم ، حساب احتمالات به ده هزار میلیون خواهد رسید .» !! ( راه تکامل )
این محاسبۀ 10 قطعه بود که بخواهیم به ترتیب آنها را از کیسه خارج کنیم ، حالا شما حساب کنید اگر صد قطعه باشد ، حساب احتمالات به کجا میرسد ، اگر هزار قطعه باشد چقدر می شود ، اگر یک میلیون قطعه باشد چه اندازه می گردد ، و اگر یک میلیارد قطعه باشد چه اندازه می شود ؟!
بنا براین احتمال اینکه قطعه شمارۀ یک تا یک میلیارد بلکه خیلی کمتر از آن تصادفاً مرتب شوند صفر است .

نتیجه :
وقتی یک میلیارد قطعۀ معدنی « یا هر چیز » بخواهد تصادفاً مرتب شود ، احتمالش صفر باشد ، یعنی اصلاً احتمال عقلائی نداشته باشد بلکه 10 قطعۀ آن هم عقلاً احتمال ندارد . تصادفاً مرتب شوند ، پس چگونه بی نهایت اجزاء جهان آفرینش تصادفاً مرتب شده اند ؟!

نظریۀ دانشمندان جدید درباره تصادف
1- « دستانلی » فیلسوف و عالم طبیعی آمریکایی گوید : « جهان مادی بدون شک جهان مرتب و صاحب نظمی است و این جهان پریشان و نا بسامانی نیست ، جهانی است که از قوانین تبعیت می کند و تصادف را بر آن دستی نیست » .
2- « کلاتس » عالم وراثت ، و دکتر در فلسفه گوید: « جهان ما به قدری پیچیده و تو در تو است که امکان ندارد تصادفی و خود به خود به وجود آمده باشد ... » .
3- « نبلوچ » استاد علوم طبیعی گوید : .... « به خدا ایمان دارم چون معتقدم که اولین اتم یا اولین مغز بشر ممکن نیست تصادفاً به وجود آمده باشند » .
4- « چارلز » استاد زیست شناسی گوید : « .... قائل شدن به این که اجسام زنده تصادفاً در نتیجۀ پیدا شدن اوضاع و احوال غیر ممکنی به وجود آمده اند ، مشکلتر از قائل شدن به وجود خالق مدبراست » .
5- « آدموند » محقق شیمی و دکتر در فلسفه گوید : پروفسور« ادوین » .... می گفت : « احتمال پیدایش زندگی از تصادفات به همان اندازه است ، که در نتیجه حدوث انفجاری در یک چاپخانه ، یک کتاب قطور لغت به وجود آید » . من این بیان را بدون قید وشرط قبول میکنم .
6- « سسیل » استاد زیست شناسی می گوید : یک روزصبح برای گردش به جادۀ آفتابگیری بروید ، و جزئیات عجیب ساختمان گلی را تماشا کنید ، و به آواز دلنشین مرغ سینه سرخ گوش دهید ، و لانۀ پیچ پیچ مرغ انجیر خوار را به دقت نظاره کنید ، و آن وقت بگویید : آیا این تصادفی است ، که گل با شیرۀ شیرین حشرات را دور خود جمع می کند ، تا در مقابل حشرات نیز وسیلۀ تلقیح آن باشند . آیا این اتفاقی است که دانه های ریز گرده وارد تخمدان گل می شود ، و آنرا تلقیح می کند و در نتیجه بذر لازم برای تولید نبات و گل سال بعدی را به وجود می آورد ؟! ، ایا منطقی تر نیست که بگوییم تمام این کارها را دست نامرئی خدا انجام می دهد ؟

یک نظریۀ اجمالی دربارۀ نظم جهان
امام صادق (ع ) به مفضل می فرماید : اولین عبرت ، و نخستین دلیل بر آفریدگار جهان ، نظم جهان آفرینش ، و آماده بودن آن بر وجه کمال است ، زیرا اگر فکر کنی خواهی یافت که این جهان مانند سرائی است ، که آن را ساخته اند ، و آنچه را بندگان خدا به آن احتیاج دارند در آن مهیا کرده اند ، آسمان ، رفیع چون سقف ، زمین گسترده ، چون فرش ، ستارگان منظم ، چون چراغها ، و جواهر در کوه ها چون پس انداز ها است ، و هر چیزی برای مصلحتی قرار داده شده ، و انسان مانند کسی است که این خانه را به او بخشیده اند ، و آنچه در آن است به او واگذاشته اند ، و انواع گیاهان و نباتات را برای منافع او مقرر داشته اند ، و انواع حیوانات را به جهت مصالح او آفریده اند ... « خوب دقت کنید » .
« انشتین » دانشمند معروف جهان می گوید : « جهان مجموعه ای است از قوانین ریاضی ». ( راه تکامل) .
« مارلین » عالم فیزیولوژی می گوید : « نخستین دلایل ما دربارۀ عالم این است ، وقتی که ما میبینیم دنیایی با نیروی طبیعت به وجود آمده و با نظم و ترتیب معینی اداره می شود ، متوجه میشویم که این دنیا باید یک تشکیل دهنده و اداره کننده ای داشته باشد ، این نظم و ترتیب به قدری دامنه دار است که ما می توانیم حرکات سیارات و حتی حرکات اقمار مصنوعی را به طور دقیق پیش بینی کنیم ....
وجود نظم و ترتیب به جای هرج و مرج دلیل بارزی است که این جریانات تحت کنترل قوۀ عاقله ای است » .
اگر فکر کنند خدا پرست می شوند .

از پیامبر اسلام (ص ) نقل شده که : خدا فرموده : اگر مردم در دستگاه شگفت انگیز آفرینش من فکر کنند ، جز مرا عبادت نمی نمایند . (( لوان الخلائق نظروا الی عجائب صنعی ما عبدوا غیری )) .
آری ، به قدری جهان آفرینش منظم و روی حساب دقیق است که هر عاقلی با اندک توجه می یابد جز یک ذات مقدسی که غنای محض و علم و قدرت بی نهایت است نمی تواند این طور اندازه گیری کند ، و این دستگاه با عظمت را به کار بیاندازد « طبق معادلات و فورمولهائی که تحت شرایط مخصوص و
اندازه هائی معین ، در علم شیمی دیده می شود ، و همچنین برحسب قوانین و دستوراتی که در علم فیزیک ، فلک ، و میکانیک جوی و زمینی به چشم می خورد ، به دست می آید که همه چیز این جهان تحت شرایط مخصوص و حدود ثابتی ایجاد شده اند .
فیثاغورث قرنها پیش از میلاد گفت « عدد و مقدار بر این جهان حاکم است » و فیزیکدان معروف « لورد کلوین » گفت : « هر مسئله ای از مسائل فیزیکی که تحت حساب ریاضی نیاید نامفهوم بوده و قابل درک نیست » .

آری علم حالا می فهمد تفسیر این آیات قرآن مجید چیست :
ما هر چیز را با اندازه آفریدیم . (( سورۀ قمر آیۀ 49 ))
هیچ موجودی نیست مگر اینکه خزینۀ آن پیش ما است و ما آنرا به اندازۀ معلوم نازل می سازیم .
(( سورۀ حجر آیۀ 21 ))
همه موجودات نزد خداوند دارای اندازه و مقدار معینی است و اوست که غیب و شهود را می داند .
(( سورۀ رعد آیۀ 9 )) .